2012. 08. 24.

Elsunnyogott hosszabbítás

Bár úgy volt, hogy csak augusztus 27-éig lesz zárva a vasúti pálya Fegyvernek-Örményes és Kisújszállás között, a MÁV-csoport mégis hosszabbított, hiszen a pályafelújítás során rengeteg II. világháborús lőszert találtak. Egyelőre szeptember 2-áig marad érvényben a megváltozott közlekedési rend. Igaz, mindezt suttyomban tette közzé a MÁV-START.


A MÁV-START oldalán diszkréten átírták a közleményt az eredetileg augusztus 21. és 27. közé tervezett vágányzárról, miszerint szeptember 2-áig tart majd a pálya lezárása. Sőt, még csak a „frissítés” dátumát sem változtatták meg, pedig az index.hu videója a „talált tárgyakról” is csak augusztus 22-én került fel a portálra. Érdekes kommunikációs politika. Sajtóközlemény persze nem érkezett a hosszabbításról, pedig nem egy mucsaröcsögei vicinálisról van szó, hanem az ország egyik legfontosabb fővonaláról. És nem mindegy, hogy Budapestről Debrecenbe két és fél vagy négy és fél óra alatt ér le. De ez a MÁV-START-nak nem fontos, legfeljebb a figyelmes utas bukkanhat rá a jelzésre: bizony már az eredetileg meghirdetettnél egy héttel tovább tart a vágányzár.
És vajon mi van azzal az utassal, aki már megnézte a hirdetményt és abban a hiszemben tervezte utazásait, hogy augusztus 28-án már minden a legnagyobb rendben lesz? Őt hogyan kárpótolja majd a MÁV-START azért, mert a kommunikációs szakterületen dolgozó „Illetékes Elvtárs” hanyag és inkább fű alatt átírja a közleményt a honlapon, semminthogy vállalná a vasút, hogy bizony nem minden úgy alakul, ahogy előre tervezték? Persze, az említett „Illetékes Elvtárs” ezután is a MÁV-START-nál marad, csak éppen az utas járt pórul. És vajon legközelebb is vonatra száll az így megtévesztett utazó?
Persze az is kérdés, hogy a MÁV Kommunikációs Igazgatósága által fenntartott sajtólistán a mai rendkívül „érdekfeszítő” hírek („Vonattal kedvezményesen a Savaria Történelmi Karneválra” 11:55-kor; „2012-es Kárpátalja Expressz – Négy országon át a Monarchia vasútvonalán” 14:36-kor; „Graffitizők firkálták össze a felújított ecseri állomást” 15:15-kor) közé miért nem fért be ez a változás? Sőt, olyannyira nem tartották fontosnak a Kommunikációs Igazgatóságon a hírt, hogy az MTI-t sem tájékoztatták a változásról. Hiába, a hazudozás, az elkenés sokkal, de sokkal fontosabb.
A MÁV-START weboldalának képe 2012. augusztus 23-án 21 órakor. Menetrendek még sehol (és ez e sorok megjelenésééig sem változott), annyira friss a változás. Emellett jól látható, hogy a kommunikációs szakemberek úgy állítják be az egész vágányzári közleményt, hogy az bizony már augusztus 17-én úgy szólt, hogy szeptember 2-áig tart a vágányzár. Pedig ez nem így van, hiszen akkor még augusztus 27-i üzemkezdetről álmodtak az illetékesek

Alig egy nappal korábban, augusztus 22-én 20:30-kor még így festett a weboldal. Bizony, itt még augusztus 27-i végzésről van szó. Vajon miért kell hazudni az utasoknak?
A weboldal Google által tárolt változata itt érhető el

Tehát, amit az illetékesek csak suttyomban irkáltak át: most megismételjük: a vágányzár augusztus 21-étől várhatóan szeptember 2-áig tart majd.
A változás egyébként annyira új, hogy a frissített vágányzári menetrendi hirdetményeket csütörtökön este még nem lehetett elérni a MÁV-START honlapján.
Mindazonáltal nem értjük, hogy miért döntött így a MÁV-START illetékes szakembere, hogy inkább hazudnak az utasoknak? Pedig a mostani vágányzár egyáltalán nem a MÁV-csoporton múlott, hiszen a világháború lőszerekkel nem játszik az ember. Ehhez képest mégis él a reflex: védeni kell a mundér becsületét – bármi áron. Azon az áron is, hogy úgy tüntetjük fel mondanivalónkat az utasok előtt, hogy az szebbnek hasson.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.