2012. 06. 15.

Mérföldkő Budapesten

Negyed tizenkettő előtt egy perccel indul el első menetrend szerinti útjára a Budapestre érkezett MAN/ÖAF Gräf & Stift trolibusz. Az Eberswaldéból használtan beszerzett jármű korszakalkotó a budapesti trolibuszhálózaton: az első alacsonypadlós csuklós kocsi, amely rendszeresen részt vesz a forgalomban. További társai hamarosan követik.



2012. június 15., 11:14. Valószínűleg egy apró szelete a fővárosi trolibusztörténetnek, de mégis fontos pillanat: a 80A viszonylat Csertő utcai végállomásáról ekkor indult el első, utasforgalomban megtett útjára a 350-es pályaszámú trolibusz.
A BKK és a BKV még tavaly vásárolta meg az eberswaldei Barnimer Busgesselschaft flottájában szolgáló MAN/ÖAF Gräf & Stift NGE152 M17/M18 típusú trolikat, amelyek ott a Solaris Trollino 18AC-k érkezésével váltak feleslegessé. A tavaly nyár óta érkező példányok első darabját alaposan felújította és a budapesti igényekre szabta a megrendelő BKK és az üzemeltető BKV. A felújítás során a budapesti flottaszínekre festett jármű új utastájékoztató rendszert is kapott, amely a későbbi FUTÁR-rendszerhez is illeszkedik.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója mutatja be az új járművet a sajtó képviselőinek

Alacsonypadlós csuklósból eddig csak dízel busz volt Budapesten, immáron szolgálatba állt az első ilyen kategóriába tartozó trolibusz is
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója mutatta be az első nyilvános út előtt a sajtó képviselőinek a járművet. Hangsúlyozta: a kocsi jóval takarékosabb, mint a most üzemelő csuklós trolik. Emellett olyan vonalakon is megjelenhet az alacsonypadlós szolgáltatás, ahol eddig nem volt ilyenre lehetőség, hiszen a budapesti csuklós trolik állományát magaspadlós Ikarus 280-asok és Ikarus 435-ösök alkotják. 
Korszerű, strapabíró utastér, amelyet biztonsági kamerák figyelnek. Talán így kevesebb lesz a rongálás

Ha a kocsi térdeplő funkciója nem elég, akkor még egy rámpa is segíti a kerekesszékkel utazókat

A most bemutatott kocsit további társai követik még a nyár folyamán és az általuk felszabaduló régebbi csuklós trolik segítségével kiválthatják a szovjet eredetű, meglehetősen rossz állapotú ZiU 9-eseket.
A most forgalomba állított kocsi menetrend szerint közlekedik majd hétköznap a 80A, hétvégén pedig a 80-as vonalán. A járatok június 15-étől érvényes menetrendje, meghirdetett alacsonypadlós indulásokkal a www.bkv.hu oldalon érhető el.
A járművek Ebeswaldéból a Solarisok forgalomba helyezésének ütemében érkeznek, az utolsó kocsit június 25-én búcsúztatják a Berlin melletti városban.
A rövid bemutató után a sajtó képviselőivel tett egy kört a kocsi a 81-es troli vonalán...

A próbakör után forgalomba is állt a 350-es számú trolibusz

Szólóból van alacsonypadlós (a jobb oldali, éppen tanulójáratként közlekedő Solaris és az Ikarus 411-es és 412-es trolik), de csuklósból még nem volt ilyen Budapesten

Az első menet: a Csertő utcától 11:14-kor indult kocsi a Fischer István utcai megállóban
(fotók: Halász Péter)


 Eköben pedig már zajlik a sorozat további példányainak átalakítása is
(a képek forrása: Budapesti Közlekedési Központ)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.