2012. 09. 01.

Öt év távlat: Ruhr-vidék és Sauerland

Öt esztendővel ezelőtt készült képeket osztunk meg most olvasóinkkal. Bár ez az idő még nem túl sokat jelent, mégis ennyi idő alatt megannyi változást tapasztalhatunk, ha napjainkban látogatunk el azokra a helyszínekre, ahol a 2007. szeptember 1-jén készült képeink ábrázolnak. Induljon hát a képes időutazás!




A mostani körutazáshoz nem árt hozzáfűzni, így elöljáróban, hogy szállásunk abban az évben Berlinben volt. Így a nap ezúttal egy röpke négy és fél órás ICE-zéssel kezdődött. A berlini Ostbahnhofról 05:27-kor indult a vonat (két ICE 2-es szerelvény, amelyet Bielefeldben osztottak meg) és tíz óra előtt pár perccel szálltunk le Duisburg Hauptbahnhofon.
A borongós idő és a nem éppen baráti fények (no és különösen az aznapi kötött program) miatt csak egy erősen dokumentumértékű képpel tudjuk igazolni, hogy bizony megérkezett a RegionalBahn tudósítóit szállító ICE 2-es a duisburgo főpályaudvarra

Utazásunkat a föld alatt folytattuk tovább. Düsseldorfba innen az U79-es Stadtbahn-viszonylaton utaztunk. Ennek oka, hogy ha már láttuk az MSTS-hez készült pályát, akkor nézzük már meg valóságban is ezt a neves és ma már bizony ősi, ám színvonalas kiegészítőt – illetve a „modellt álló” vasúti pályát. A képen nem a vonatunk, hanem a duisburgi villamoshálózat egyik kocsija cserél utasokat a főpályaudvar alatti megálló alacsony peronnal ellátott részén. A fotós a magasperonon állva készítette a felvételt

Egy ugrás és máris Düsseldorfban vagyunk. Persze, itt is vannak virtuális párhuzamok: a Netz Düsseldorf hálózat szívéről beszélünk. A képen látható 423-as motorvonat az S11-es viszonylaton Bergisch Gladbachból érkezik Köln, Dormagen és Neuss érintésével Düsseldorfba

Az S1-es viszonylaton akkor (is) x-Wagenekből álló ingavonatk közlekedtek, amelyeket 143-as sorozatú gépek továbbítottak. Ebben az időszakban volt téma, hogy a közlekedési szövetség, a VRR szerződést bont a DB Regioval, mivel a vonatok külsején és a belső térben a takarítás finoman szólva is kívánnivalókat hagyott maga után. Erre ékes példa a képen látható Síntrabant, amelynek még a pályaszáma sem látszik a firkáktól. Mára a helyzet megváltozott, kemény szankciókkal vették rá a DB Regiot, hogy tegyék rendbe a járműveiket. Az akció sikeres volt

A DB Regio mellett az S28-as viszonylaton (Mettmann-Stadtwald–Kaarster See) már akkor is a Regiobahn szolgáltatott. A Talentek alapvetően azért nem a gyorsvasúti forgalomra készültek, de már évek óta kiválóan megállják a helyüket a dízel-hidraulikus motorkocsik

Ismét ugrunk egyet. Ezúttal Wuppertalban járnuk. A vohwinkeli városrészt érinti a szomszédos város, Solingen trolibuszhálózata is. A képen egy magát trolibusznak képzelő Mercedes-Benz O405-ös várja az indulási időt. A trolibuszok ugyanis a vohwinkeli Schwebebahn-végállomás felújítása miatt nem közlekedtek ebben az időszakban, csak pótlóbuszokkal találkozhattunk

De pótlóbuszból akad másmilyen is. Ez a Meredes-Benz O405N a függővasút helyett közlekedett ekkor a Vohwinkel–Bruch állomásközben a függővasút avagy a 60-as számmal jelzett Schwebebahn helyett

 Persze a függővasút is közlekedett, azonban utasokat nem szállíthatott. Egyrészt a hurokba nem mehetnek be utasok, másrészt viszont a vohwinkeli végállomáson elbontották a peront a felújítás miatt

Az előbb látott függővasúti szerelvény, a 25-ös motorkocsi érkezik Bruch állomásra

Ez a kép nem hiányozhat sehonnan: a városi közlekedést a Schwebebahn mellett a buszok jelentik Wuppertalban. A villamos 1987. május 30-án szűnt meg a városban. A felvétel a Hauptbahnhof előtti buszvégállomáson készült

A villamoshálózat nem tűnt el nyomtalanul. Húsz-huszonöt évvel a megszűnés után is itt-ott találni még síneket az utcákon, de például a főpályaudvar előtti csomópontban, a Bundesalle közepén ma villamosok helyett buszok járnak. A fűben megbúvó szegélyen jól látszik, hogy az egykori villamospályának hol volt a széle

A wuppertali főpályaudvar forgalmáról már beszámoltunk korábban. Most csak egy kép erejéig csinálunk kedvet e korábbi írásunkhoz is: a képen szereplő 420-as sorozatú motorvonatot azóta már selejtezték...

Ugorjunk ismét egy nagyobbat: immáron Schwerte (Ruhr) állomásán járunk. Innen ágazik ki az Obere Ruhrtalbahn, amely nem mellesleg szintén elérhető szimulátorban: a Zusiban vezethetünk erre. A képen távozóban egy 111-essel továbbított, n-Wagenekből álló ingavonat látszik az RE13-as viszonylaton (Venlo–Hamm). Ma már ezen a viszonylaton az eurobahn FLIRT-jei közlekednek

2007 őszén folyt az állomáson az új jelzők telepítése. Az akkori alakjelzős biztosítóberendezést számítógépes vezérlésű berendezésre cserélték az év végéig

Immáron az Obere Ruhrtalbahnon járunk. A Kassel-Wilhelmshöhe felé tartó 612-es motorvonat rövid pihenő tartott Neheim-Hüsten állomáson

Kis idő múltán pedig már érkezett is a Winterberg felé tartó 641-es motorvonat

Winterberg, végállomás. A Bestwigből kiágazó mellékvonalon valaha komoly forgalom volt: telente hosszú mentesítővonatok érkeztek a környékről, hogy a téli sportok kedvelőit ideszállítsák...

Mára már csak két vágány maradt forgalomban az egykori sokvágányos állomásból – éppen elég, hogy körüljárjon egy mozdonyos vonat. Tárolásról már szó sem lehet...

2007 őszén még némi teherforgalom maradt a vonalon – erről árulkodnak a kép jobb oldalán látható farakások. A távolban a mellékvonalakra jellemző, egyszerűsített fény kijárati jelzők láthatók
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter, Óvári Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.