2012. 05. 10.

Továbbszolgálók

Sok szó esett már a GYSEV motorvonat-beszerzéséről, mozdonybérletéről, a Schilierenek megújulásáról e lapokon. Azonban annál kevesebbet beszéltünk a vasúttársaság néhány másik járművéről, pedig ezekről sem szabad megfeledkeznünk. Vajon szolgál még Bh vagy éppen Ap a GYSEV-nél?




Méltatlanul kevés szó esik a GYSEV-nél szolgáló, magyar építésű személykocsikról. Részben talán azért is, mert bizony már lassan-lassan, de kikopnak a szolgálatból. Előbb a használt német kocsik, majd a Schlierenek érkezése csökkentette „életterüket”. Nemrégiben még úgy is volt, hogy amint lejár a fővizsgájuk, befejezik a szolgálatukat.
Egy igazán régi kép: a Budapestről Győrön át Sopronba tartó gyorsvonatban 2002. június 15-én a 82-28 000 pályaszámú BDh kerül. A kocsik utolsó állapotuk szerint eltértek a MÁV-os kollégáktól, ugyanis a zöld-sárga vagonok poggyásztér felőli feljáróajtajait lezárták és alkalmassá tették egyes kocsikat a kerekesszékkel utazók számára is. A felvétel Budapest-Kelenföldön készült. Érdekesség a másodiknak besorozott kocsi: egy egykori 19-05-öst, akkor már 29-05-öst láthatunk a vonatban. A pályaszáma: 50 55 29-05 001-3, honállomása pedig akkor Miskolc volt

Ezért is volt talán meglepetés, hogy a tavasz során a „repcevasút” több kocsi fővizsgáját megújította. Pedig a terv nem ez volt. Amint azt Rázó Lászlótól, a GYSEV szóvivőjétől megtudtuk, a dunakeszi gyártású 20-27-es középszámú Bh, 19-05 középszámú Ap, és 82-28 középszámú BDh sorozatú kocsik nagy részét a GYSEV leselejtezi, a járművek lejárt fővizsgáit már nem újítja meg.
Régi idők tanúi: 2003 szeptemberében a Szombathelyről Wiener Neustadtba induló Euregioban két Bh közlekedett: az 50 43 20-27 321-3 (hátul) és az 50 43 20-27 327-0 pályaszámú kocsi egy kétoldalú megállapodás értelmében alkalmas volt az ausztriai közlekedésre is

E lehetőségről tanúskodik a kocsi oldalán található felirat is. Mi több, ezek a járművek – ellentétben a MÁV-kocsikkal – 120 km/h-ra vizsgáztak! De figyelemre méltó az is, hogy a kocsi alkalmas az osztrák rendszerű, 1000 V 16 2/3 Hz-es fűtési feszültségről való működésre is

Sok vasútbarát csak „Ahv” néven emlegette a GYSEV Bh-kocsijait. A plüss ülések az első osztályú kocsikat idézték, pedáns tisztaság pedig a GYSEV egyik jelképe lett. Figyelmet érdemel a fejtámla huzata is, ilyennel nem csak ma, hanem már akkoriban is csak elvétve lehetett találkozni, ha a kocsi oldalán a „MÁV” felirat szerepelt. Most már értik, miért „magyar bezzegvasút” a GYSEV?

Azonban októbertől az infrastruktúra üzemeltetője, majd a decemberi menetrendváltástól a személyszállítást végző cég is lett a GYSEV többszáz kilométernyi vasútvonalon. Ez pedig szükségszerűen azt hozta magával, hogy idegen vasúttársaságok, esetünkben a MÁV-START állagába tartozó járművek futásteljesítménye megemelkedett a GYSEV hálózatán. Ezt a két társaság megállapodása alapján kompenzálják, mégpedig járműfutással, így szükség lett a Dunakeszi Főműhelyben épült kocsikra is. Emiatt döntött úgy a GYSEV, hogy összesen öt kocsi fővizsgáját megcsináltatja. Így tehát két Bh-kocsi, egy BDh sorozatú személykocsi és az ország immáron utolsó két 19-05-ös középszámú, Ap sorozatú kocsija is tovább szolgálhat. A járművek fővizsgája két év múlva jár le.

2009 nyarán közlekedett először Budapest és Sopron között a VOLT-vonat. A GYSEV különvonatát ebben az évben nyolc Bh és egy BDh alkotta. Felvételeink Budapest-Keleti pályaudvarán (fent) és Kelenföldön készültek

A VOLT-vonat első üzemnapján  ugyan egy Teknő jutott a vonat élére, de másnap már egy igazi klasszikus, a V43 326-os jutott. A GYSEV Szilijei 1987 óta társai a vasúttársaság Bh-inak, bár Budapestre egyre ritkábban vetődnek el az öreg mozdonyok

A fővizsgát kapott járművek jellemzően a MÁV hálózatán, Celldömölk és Kaposvár között közlekednek. Bár korábban néhány Bh-kocsi az 1000 V 16 2/3 Hz-es fűtésre való alkalmassá tétele után engedélyt kapott az ausztriai forgalomra egy külön megállapodás alapján (ezt jelezte rajtuk az A jelzés), ma már a GYSEV osztrák pályáin sem közlekednek.
2009 őszén még bőven akadt olyan vonat, amiben találtunk BDh-t, Bh-t és bizony Ap-t is! Egy ilyen vonat várja az indulást Sopronban 2009. október 13-án. A vonat végén egy Halberstädter kocsi is helyet kapott

Az előbbi vonatba sorozott, a később Erdélyt is megjárt Ap, az 50 43 19-05 226-3-as a soproni állomáson

Ahogy az előbb a másodosztályú kocsinál láttuk, ad a tisztaságra a GYSEV. Nincs ez másképpen a korábbi felvétel készítése után hat évvel sem: a 19-05 226-os utastere makulátlan. Igen, kedves MÁV-os kollégák, így kell kinéznie a magyar vasút talán legkényelmesebb kocsitípusának! Meg az összes többinek is, tegyük hozzá halkan

Magyarország utolsó két 19-05-ös sorozatú kocsijáról érdemes megjegyezni, hogy az 50 43 19-05 226-3-as tíz Schlierenwagen társaságában 2010-ben megjárta Erdélyt is. A MÁV-csoportnál ilyen típusú kocsi már nem szolgáló, a MÁV összes ilyen járművét átalakították a 2000-es évek első felében másodosztályú kocsinak, s azóta 29-05-ös középszámmal, Bp sorozatjellel szolgálnak.
Rázó László hozzátette: több ilyen típusú kocsi fővizsgáztatását nem tervezi a GYSEV, így sietni kell a vasútfotósoknak, hogy még időben megörökíthessék a járművek utolsó szerepléseit.
A GYSEV 226-os Ap-ja, egyben hazánk egyik utolsó ilyen típusú járműve a 2010-es Csíksomlyó Expressz szerelvényébe sorozva, Szolnokon tart pihenőt

E képen pedig már Erdélyben járunk: Sepsibükszád állomáson vagyunk, a Csíksomlyó Expressz egyik fordulóállomásán. A másodosztályú kocsik kizárólag akkor frissen debütált Schlierenek voltak, míg a kép szélén a MÁV Nosztalgia Kft. „Pannonia” nevű étkezőkocsija, becsületes nevén 51 55 88-81 029-8
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.