2011. 12. 06.

Magyar „Werbelok”-történet – 4. rész: A Kandó-mozdony

Nem, nem V40-essel vagy éppen „Malaclábúval” támadjuk le a kedves olvasót. A megoldás ennél prózaibb és modernebb: a MÁV-TRAKCIÓ is kedvet kapott a „Werbelokokhoz”, s a GYSEV példáin felbuzdulva előállt a maga első reklám-, pontosabban emlékmozdonyával. A 480 001-es augusztus közepe óta rója a hazai síneket különleges ruhájában.


Az első Magyarországra érkezett, MÁV-TRAKCIÓ-állagú TRAXX mozdony számos PR-eseményen vett részt. Kezdve a hivatalos bemutató-showtól egészen a különféle kiállításokig és próbamenetekig. Magától értetődő választás volt hát az első, hazánkba került korszerű villamosmozdonyt választani a MÁV-csoport első emlékmozdonyának. Még ésszerűbb és magától értetődőbb volt a döntés, hogy Kandó Kálmánnak, a váltóáramú és az ipari frekvenciás vasútvillamosítás úttörőjének állítson emléket a jármű.
A „guruló emlékmű” a Keleti pályaudvaron, készülődve a bemutatóra. A gép orrán a Kandó Kálmán sírjára szánt koszorút látjuk. A neves mérnök a közeli Fiumei úti temetőben nyugszik

Az első MÁV-os „Werbelok” bemutatója a Keletiben, 2011. augusztus 17-én. Több mint nyolcvan esztendővel korábban hunyt el Kandó Kálmán és 79 évvel korábban e napon teljesítette a Kandó tervezte V40 001-es a műtanrendőri próbamenetét. A menetrend szerinti üzemet Budapest és Komárom között 1932. szeptember 12-én vették fel
(fotók: MÁV Zrt.)

A neves mérnök nyolcvan esztendővel korábbi halála alkalmából tisztelgett így a MÁV-csoport. A gép oldalára Kandó arcképe mellett a Valellina-vasút mozdonyának rajza és a V40-es képe is felkerült. A sors különös fintora, hogy a MÁV számára tervezett mozdonyának első „lépéseit” Kandó már nem élhette meg: 1931. január 16-án elhunyt, míg a V40 001-es 1932. augusztus 17-én teljesítette a műtanrendőri próbát. Ezért is augusztus 17-én mutatták be a legújabb Kandó-mozdonyt.
Idővel megkopik a még oly neves mozdonyok fénye is. A „megszokottan” „MÁV-koszos” 480 001-es a Keleti pályaudvar hetedik vágányáról távozik, miután 2011. november 29-én a tartalék már lehúzta a gépről a szerelvényt

Kandó Kálmán jeles életútjának összefoglalására aligha lenne ehelyütt lehetőség. Ezért inkább azt javasoljuk érdeklődő olvasóinknak, hogy Fojtán István: A Kandó-mozdonyok című könyvét olvassák el – érdemes! A kötetet MÁV Rt. Vezérigazgatósága adta ki a barna Vasúthistória-könyvek sorozat részeként 1998-ban. Szerencsés esetben antikváriumokban találkozhatunk a könyvvel.
Magára a 480 001-esre visszatérve, talán nem árt elmondani a gép rövidke életrajzát sem. A gép 34738 gyári számon készült a Bombardier kasseli gyárában. A TRAXX P160AC2 típusú mozdony 2010. október 22-én érkezett hazánkba és néhány nappal később, október 24-én mutatták be a sajtónak. Bár a MÁV-TRAKCIÓ igyekezett titkolni a gépek létezését – volt internetes oldal, ahonnan leszedették a 002-esről a kasseli gyárudvaron készült képet! –, a vasútbarátok nagy erőkkel követték a jármű érkezését. A gép egyébként 2011. március 24-én este az IC 654-1-essel a Keletibe érkezve teljesítette a harmincezredik futott kilométerét a próbaüzem során. A gép orrán egy ideig apró vörösbetűs felirat utalt e jeles eseményre, amelyet idővel eltávolítottak. Kandó-mozdony mivoltában pedig 2011. augusztus 17-én debütált a mozdony.
A vadonatúj 480 001-es a hivatalos sajtóbemutatón a Nyugati pályaudvaron 2010. október 24-én

Néhány hónappal később éppen befutott a Keletibe az IC 654-1-es élén a Keletibe a gép...

...és ezzel teljesítette a harmincezredik kilométerét is a mozdony
(fotók: a szerző)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.